Undervisning


Herunder finder du en kort beskrivelse af hvordan vi tænker de kan bruges i undervisningen.

Længere nede på side finder du, en mere detaljeret oversigt med forslag til undervisning.

Oversigt over uddannelsesværktøjer.


Herunder finder du en kort beskrivelse af hvordan vi tænker de kan bruges i undervisningen.




Andre gode ideer og evalueringer modtages gerne –

/tlf 66184058.

Oversigt over uddannelsesværktøjer.


Citat Quiz

Citat-quiz: Gæt hvilken religion citatet stammer fra.


  • Test af fordomme. Det er svært ikke at blive overrasket over de religiøse citater og hvilke skrifter de kommer fra. Quizzen viser med al tydelighed hvilke positive og negative fordomme vi har overfor religionerne.
  • Der er et stort læringspotentiale. Gennem quizzen leger børn såvel som voksne sig til viden om hvad der står i bøgerne og hvordan de enkelte religioners forhold er til kvinder, barmhjertelighed, gæstfrihed, homoseksuelle, æresdrab, stening mm.
  • Det er let at lave små quiz-konkurrencer. Ved at udfylde gruppefeltet (Fx Silkeborg Gymnasium 2A) kan man via søgefunktionen vælge kun at se disse deltagere og sammenligne deres resultater.
  • Det er OK at snyde. Mange bruger nok citat-oversigten og se hvor citaterne stammer fra. Men dette er netop meningen! Uanset om deltagerne “snyder” eller diskutere svarene er de nødt til at forholde sig til citaterne og tænke over dem.
  • Links og ’selvstudier’. Sammen med svarene på hvor citaterne kommer fra, kan man finde et link direkte til originalteksten.
  • Vind Skulptur. Ved at deltage og få alle rigtige eller være blandt de højeste kan man vinde en af de store bronzebog-skulpturer fra kunstinstallationen.



Quizzen som Undervisningsredskab.


  • Opgave (fx hjemmeopgave). At få minimum 15 points i quizzen. Den der får flest points vinder æren eller en pose slik. Husk at skriv ens tekst (fx ‘Hobro 9A’) i gruppe-feltet så man let kan sammenligne resultaterne.
  • Konkurrence på skolen. Start en skolekonkurrence om hvem der kan få flest rigtige.
  • Lad eleverne prøve quizzen i små grupper. De kan diskutere hvorfor de mener citatet stammer fra religionen. Og reflektere over deres gæt hvis de tager fejl.



Refleksioner over quizzen.


Man opdager at Biblen, Toraen og Koranen indeholder mange næsten identiske citater og at bøgerne i store træk indeholder de samme lyse og mørke sider. At alle de tre hellige bøger indeholder passager, der har bidraget til fred og forsoning, og passager, der har ført til ufred og konflikter.


Netop denne anerkendelse af sin egen og andres religioners mørke og lyse sider er en vigtig erkendelse, som kan være afgørende for at man kan indgå i en god åben og respektfuld dialogproces.


Der er sikkert mange andre måder at bruge quizzen og kun kreativiteten sætter grænser. Send endelig gode forslag og evalueringer af vores forslag til os på aidoh@aidoh.dk, så andre skoler også kan få gavn af dem.


Her finder du quizzen: www.fundamentalism.dk/quiz/dk



Citat oversigt

Citaterne præsenteres online. De kan inddeles i emner og der kan søges frit i citaterne.

  • Alle 600 citater er præsenteret.
  • Links til skriftstedet. Under hvert citat kan man følge et link til den tekst citatet er taget fra.
  • Lad eleverne finde et antal citater som de synes er de værste eller bedste – evt. indenfor specifikke emner. Diskuter hvorfor lige netop disse er udvalgt.

Her finder du citat-oversigten: www.fundamentalism.dk/quotesearch

 

 


Citat Pauseskærm

Pauseskærmen – skifter mellem de 600 citater, ligesom på skulpturen. Vi har lavet en pauseskærm som frit kan downloades og installeres et musseklik, og fjernes ligeså let.


Overordnede om pauseskærmen: Pauseskærmen er en slags iscenesættelse af stemningen fra Fundamentalism-skulpturen. Den næsten meditative skærm-recitering af citater er meget oplysende, men også meget skræmmende når de mørke citater dukker op i stor kontrast til de lyse. Der opstår en stille og vedvarende refleksion over de religiøse citater når de kontinuerligt vises på ens computer.

Ideer til brug af pauseskærmen.


  • Central installering på uddannelsesinstitutioners computere. Pauseskærmen er tidligere blevet brugt af en større uddannelsesinstitution med tusindvis af studerende. Her valgte man at installere pauseskærmen gennem skolens netværk, så citaterne kørte på alle skærmene, når computerne ikke blev brugt.
  • Skolebrug – konkurrence. Ved at pause på et citat kan man bruge pauseskærmen til konkurrencer i klasselokaler o.a. Her deles eleverne op i hold og pauseskærmen vises på en skærm eller projektor. Et citat vises og hvert hold skal nu gætte hvor citatet kommer fra. Et point for et rigtigt gæt. Til dette har vi lavet et specielt program uden kildehenvisninger, men hvor hvert citat har et ID-nummer der henviser til en facitliste.


Praktisk: Aktiver pauseskærmen (fx ved at gå til ’indstillinger for pauseskærm’ og vælg ‘eksempel’). Når pauseskærmen er i gang kan man vælge at pause citat-billedet, og selv skifte frem og tilbage mellem citaterne! Se gennemgang.

Sådan får du pauseskærmen med skiftende citater.

  • Gå til www.fundamentalism.dk/pauseskaerm
  • Tryk Hent: Pauseskærm til windows, eller Mac.
  • Åbn den hentede fil (Vigtigt! højreklik på ikonet – og ‘kør som administrator’!).

 



Abrahams Børn - Pjece med de 600 citater

Abrahams Børn-pjecerne beskriver projektet og indeholder de 600 religiøse citater fra jødedommen, kristendommen og islam.


Sådan får du Abrahams Børn-pjecen.


- Hentes Online. Her på siden.

- Tilsendes gratis (modtager betaler porto) hvis man fx vil bruge dem i klassen. Kontakt: aidoh@aidoh.dk eller tlf. 66184058


Eksempel på brug i undervisning.

  • Diskussion af citaterne. Som fælles referenceramme hvis citaterne fx skal gennemgås i klasselokale.
  • Diskussion af projektets påstande. Kunstneren bag projektet, Jens Galschiøt, præsenterer i pjecen en række argumenter og påstande som er en diskussion værd i klasseregi. Her er et par ideer.


  1. Hvad er Galschiøts holdning til Jyllandspostens Muhammedtegninger (s.2)?
  2. Er det rigtigt at religionerne er lige ‘Lyse’ og lige ‘mørke’ (s.2 og 20)?
  3. Hvorfor mener Galschiøt at denne dialog er så vigtig?
  4. Hvad er de vestlige værdier egentligt bygget på (s.21)?


Find pjecen med citaterne her

 

 

Besøg skulpturen Fundamentalism


Det er muligt at se Fundamentalism-skulpturen når den ustilles, forskellige steder i landet.

Se hvornår den næste udstilling kommer


Diskussionsemner:

  • Er det rigtig at vi alle har samme grundlæggende værdier?
  • Er det rigtigt at der ikke er ret meget forskel på kristendommen, islam og jødedomme hellige bøger
  • Hvad var dine umiddelbare reaktioner ved at læse de 600 citater
  • Er det rigtigt som Galschiøt skriver at det er oplysningstiden, den franske revolution og borgeretsbevægelserne der er baggrunden for det danske og europæiske velfærds samfund/lighedsbegreb og ikke kristendommen?
  • Kan kunst forandre vore opfattelser af verden
  • Er det blasfemi at dele den almægtige guds ord op i lyse og mørke ord?
  • Har du nære venner fra andre kulture som du fx inviterer med til din fødselsdag, og hvis ikke så hvorfor?
  • Er det en banalisering af de hellige skrifter at lave citat quiz og skulpturinstallationer ud af dem, eller er det en måde at fortælle en anden vinke og skabe dialog omkring et vanskelig emne?